Spotkania

Gośćmi listopadowego wydarzenia byli Mirosław Kowalski, konsultant MK-Media (wcześniej wieloletni prezes w wydawnictwach Polskapresse oraz Media Regionalne), Ewa Kowalska, autorka i założycielka trójmiejskiego serwisu informacyjnego iBedeker.pl (wyróżnionego na największej tego typu polskiej konferencji Blog Forum Gdańsk) oraz Dawid Brykalski, dziennikarz, autor płatnego cyklu felietonów "Taxi, Taxi!" dystrybuowanego przez internetowy kiosk Spoti.pl.

Wystąpienie Mirosława Kowalskiego było wycieczką po wszystkich istniejących modelach pobierania opłat przez wydawców za treści w internecie. Prelegent omówił poszczególne działania prowadzone przez takie tytuły jak "Financial Times", "Wall Street Journal" (oraz częściowo opartych na nich próbach podejmowanych przez "Puls Biznesu" i "Rzeczpospolitą"), "New York Times" i "The Times". Nie zabrakło cyfrowych kiosków uruchamianych m.in. przez Apple czy Yahoo! oraz wspólnej akcji słowackich wydawców pod parasolem Piano Media, mającej skłonić użytkowników do kupowania treści.

Modeli zarabiania na internetowym kontencie jest wiele i nie ma jeszcze idealnego, na którym wszyscy wydawcy mogliby się wzorować. Niektórzy producenci treści oferują je w specjalnych pakietach, inni idą w kierunku maksymalnego uproszczenia procesu zakupu. Coraz rzadziej pada pytanie czy wprowadzanie barier cenowych na swoich portalach rzeczywiście ma sens, wydawcy wolą zastanowić się w jaki sposób zrobić to najefektywniej. I trudno im się dziwić - odpływ czytelników mediów drukowanych do internetu i będący jego efektem spadek przychodów reklamowych w tym sektorze powodują, że producenci treści szukają nowych kanałów przychodowych.

Ewa Kowalska pokazała uczestnikom w jaki sposób pasja i zainteresowanie mogą stać się źródłem przychodu. Stworzony przez nią lokalny portal iBedeker.pl cieszy się odwiedzalnością 10 tys. unikalnych użytkowników miesięcznie. Opisywane są tam bieżące sprawy, którymi żyje Gdańsk: informacje samorządowe, nowe inwestycje, relacje z imprez kulturalnych i wiele wiele innych. Mimo, że mogłoby się wydawać, iż portali takich jest w Trójmieście kilka, to jednak właśnie Ewa Kowalska (która jest również gdańskim przewodnikiem) wpadła na pomysł organizowania spacerów po mieście, na których organizację udaje jej się pozyskiwać ciekawych sponsorów. W każdym z iBedekerowych spacerów uczestniczy kilkudziesięciu chętnych, a ich liczba przybywa z każdym wydarzeniem. Umieszczane na stronie reklamy oraz pomoc sponsorska sprawiają, że prowadzenie tego serwisu jest dla jego autorki nie tylko przyjemnością, ale i źródłem pewnego przychodu. Jednocześnie, jak podkreśla twórczyni iBedekera, opieka nad stroną jest pełnoetatową pracą.

Ostatni z prelegentów, Dawid Brykalski, to dziennikarz - hobbysta, a także stały bywalec Mediaszumowych spotkań. Na bazie licznych rozmów przeprowadzonych przez niego i Magdalenę Zaleską z kierowcami taksówek, powstał cykl opowieści o anonimowych ludziach borykających się z problemami dnia codziennego, zwierzających się z nich przypadkowo napotkanym taksówkarzom. Te ciekawe historie dystrybuowane są w częściach i sprzedawane za niewielką cenę poprzez internetowy kiosk Spoti.pl. Na listopadowym Mediafeście Dawid Brykalski opowiadał w jaki sposób przypadkowo usłyszana opowieść stała się przyczynkiem do serii felietonów, a następnie umożliwiła jej autorom uzyskanie niewielkiego przychodu.

Płatne treści są dla niektórych jednym z głównych źródeł przychodów (wydawcy), dla innych będą rekompensatą za trud wkładany w dzielenie się swoją pasją z innymi. Niewątpliwie jest to zjawisko, z którym uzytkownicy internetu będą się coraz częściej spotykać. W szczególności w przypadku dużych stron internetowych, gdzie spadające przychody z kanałów tradycyjnych (sprzedaż egzemplarzowa, reklama) wymagają stworzenia nowych źródeł przychodów. Jednym z nich są właśnie opłaty za treści.

Galeria zdjęć ze spotkania

Filmy ze spotkania

Gościem specjalnym trzeciego Mediafestu był Paweł Tkaczyk, który opowiedział słuchaczom na temat marketingu, procesu budowania marki, jej wizerunku i zaangażowania. Paweł jest znakomitym speakerem, wykładowcą uniwersyteckim, szefem wrocławskiej agencji marketingowej Midea, autorem książki "Zakamarki Marki" i współtwórcą podcastu "Mała Wielka Firma". › więcej

Komentarze i oceny

Podpis:

Newsletter

Zostaw swój adres e-mail, aby otrzymywać od nas informacje na temat kolejnych spotkań i aktualności

zapisz się!

Newsy

› archiwum aktualności
Na blogu Przemka możecie przeczytać opis spotkania okiem naszego ziomka, Pawła. › więcej
Już w najbliższy czwartek, Łukasz i Marek po raz piąty (piętnasty) szykują nie lada gratkę dla miłośników piątej władzy. Najbliższy Mediafest odbędzie się właśnie 15 grudnia, w kinie Charlie, o godzinie 17.30. A w programie przewidziane są, jak zwykle, atrakcje... › więcej
Hurra! Dzięki firmie Atom możemy pochwalić się wreszcie własną stroną internetową! › więcej

Nasi sponsorzy

Chcesz nas wesprzeć? › zostań sponsorem
Nasi partnerzy:
› zamknij

Komunikat